Móda nepotřebuje hranice! Couture od Fendi přinesla japonskou tradici i římský luxus

0
379
Florence, Tuscany, Italy - June 10th 2017: Fendi store window display, Via dè Tornabuoni, Florence, Italy.

Pařížský týden módy haute couture přinesl kolekce těch nejznámějších oděvních ateliérů. Již několik sezón se v kalendáři objevuje také italský módní dům Fendi, jehož přehlídce měla Pravda možnost zúčastnit se osobně.

V rozvrhu to vyšlo na poslední den. Přestože ve čtvrtek během pozdního odpoledne následovalo ještě pár menších prezentací, byla to právě přehlídka nejnovější kolekce haute couture Podzim/Zima 2022–2023 od Fendi, která se dala považovat za definitivní pařížskou tečku letošního maratonu couture přehlídek. Přestože prezentace kolekcí haute couture v Paříži byly kdysi doménou (a jistý čas i výlučnou výsadou) francouzských módních domů, pravidla hry se změnila a Fendi vlastně nemůže být lepším příkladem.

Kreativní vize britského designéra, která vznikla pro římský oděvní ateliér, byla odprezentována v pařížském Palais Brongniart. A tam to nekončilo. Jones totiž do nejnovější kolekce přinesl také vliv Japonska a zaměřil se na propojení východního i západního světa. Pokusil se zobrazit fragmenty trojice měst – Paříže, Říma a Kjóta – a přetavit je do kolekce, která je moderní, ženská, které nechybí nositelnost, ale zároveň splňuje ty nejvyšší standardy vysoké krejčovství a módní tvorby.

Přehlídku definoval hned v úvodu prostor. Tentokrát se značka Fendi rozhodla přeměnit útroby Palais Brongniart na téměř čistý neutrální bílý prostor se schůdkovým sezením, který začal nabývat svoji podobu až s příchodem prvních hostů. Molo však zůstalo neposkvrněné do posledního momentu a prvního úderu intenzivního basového rytmu doprovodné hudby (starali se o to asistenti, kteří utírali šmouhy po botách přicházejících hostů!). Záměr byl jasný – pomocí rozjasněné bílé plochy vytvořit co nejideálnější prostor (plátno) pro prezentaci jednotlivých oděvů.

Úvodní dávka oděvů v líbivé karamelové a koňakové barevnosti už na dálku zaujalo svou měkkostí. Ať jste seděli v první nebo poslední řadě, v pohybu modelek se i zdaleka dalo číst, že oděv žije s nimi. Na sako, kalhoty, asymetrický kabát či šaty byla použita vikunie příze (jedná se o nejdražší přízi a vlnu na světě, která pochází z lamy vikuně), aby se následně předvedly modelky v kouscích z jehněčí kůže, které působily jako druhá kůže – ale zároveň disponovaly překvapivými detaily – asymetrie v lemech nebo zvýrazněná externí struktura.
na prohlídce Fendi Haute Couture Podzim/Zima 2022-2023.
Již zmíněné japonské Kjóto bylo vnímáno jako dominantní inspirace kolekce, přičemž právě v Kjótu vznikly látky, které inspirovaly útržky kimona z 18. století. Při vzniku materiálů byla použita technika ručního tisku a barvení kata červenec, která se v nezměněné podobě traduje již celá staletí. Tradiční hedvábné panely vyrobené v Kjótu (podobné, jak se vyrábějí pro tvorbu kimon) se později rozřezaly a asymetricky přetavily do siluet dlouhých šatů sahajících až k zemi. Při tom však japonská inspirace nekončila – tradiční látky se používaly iu podšívek formálních oděvů či jako podklad večerních šatů.

Florence, Tuscany, Italy – October 29th 2013: people in front of Fendi store window display, Via dA Tornabuoni, Florence, Italy. Fendi is an Italian designer of luxury merchandise launched in 1925 by Edoardo and Adele Fendi.Via de‘ Tornabuoni, or Via Tornabuoni, is a street at the center of Florence, Italy, characterized by the presence of high fashion boutiques.

Couture tvorba šatů je typická právě delikátní ruční prací a ta se v této kolekci projevila například v záplavě výšivek – motivu padajících listů javoru či reliéfními dekoracemi z korálků, plíšků a krystalů – našívaných jeden po druhém na podkladové materiály. Zatímco materiál díky tisícům korálků působil opulentně, ve střihech se designér Kim Jones držel minimalismu a komfortní ležérní nositelnosti, když nabídl několik tričkových šatů či modelů s jednoduchým efektem tílkových ramínek.